گروه صنعتی پیچ و مهره پرشین بولت

انواع پیچ و مهره صنعتی و ساختمانی

 

 

 

پیچ چیست؟

تقریبأ همه ما پاسخ این‌پرسش را می‌دانیم که پیچ چیست و چه کاربردهایی دارد، اما در این‌مطلب به‌صورت تخصصی و مبسوط، به بررسی پیچ و هرآنچه‌که در رابطه با این‌قطعه نیاز است بدانید، خواهیم پرداختاما پیچ چیست؟ پیچ‌ها، اتصالاتی استوانه‌ای شکل و رزوه‌دار هستند که از دو بخش سر و بدنه تشکیل‌ شده‌اند که قطر قسمت سر بیشتر از بدنه استهمچنین بدنه پیچ نیز، دارای خطوطی مارپیچ بوده که در اصطلاح به آنها شیار گفته می‌شودشیارهای ایجاد‌شده توسط پیچ‌ها، در بدنه اغلب به شکل‌های مربع، مثلث، نیم‌دایره و ذوزنقه هستندمعمولا طراحی این‌خطوط یا شیارها به‌گونه ای درنظر گرفته می‌شوند که متناسب با محل اتصال در سطوح سخت و یا نرم متفاوت باشندبخش انتهایی همه پیچ‌ها نیز به‌صورت نوک‌تیز هستند که به‌خاطر سهولت در وارد شدن به‌سطوح موردنظر، به این‌شکل طراحی شده‌اندابزارهای لازم برای راندن پیچ‌ها به محل موردنظر، همان آچارها و پیچ‌گوشتی‌هایی هستند که تقریبأ در هر مکانی یافت می‌شوند.

رزوه یا دنده پیچ چیست و چه‌عملکردی دارد؟

همانطورکه گفتیم بر روی بدنه پیچ، شیارهایی مارپیچ وجود دارد که این‌شیارها در قسمت داخلی مهره نیز به‌چشم می‌خورد که به آن رزوه یا دنده گفته می‌شودالبته بسته‌به نوع کارایی پیچ‌ها، رزوه یا دنده‌ها نیز متفاوت می‌باشنددرحقیقت عملکرد رزوه متناسب با مقدار لقی یا لرزش پیچ در سطحی است که بسته می‌شودبه‌عنوان مثال، هرچه رزوه‌های پیچ کوچکتر باشند، برای قطعات یا سطوح با لرزش بیشتر کاربردی‌تر خواهندبوداما پیچ‌های با رزوه‌های درشت، برای سطوح نرم‌تر مانند دیوارهای گچی، کارایی بهتر و لقی کمتری دارند.

کاربرد پیچ چیست؟

  • پیچ‌های ثابتاین‌نوع پیچ‌ها با هدف ایجاد اتصال میان چندین قطعه یا سطوح، کاربرد دارد و رزوه یا دنده‌های آن به‌صورت مثلتی است.

  • پیچ‌های متحرکاین‌مدل از پیچ‌ها با هدف منتقل کردن حرکت و تبدیل حرکت‌های چرخشی به مستقیم و یا به‌منظور تغییرات سرعت، کارایی داردشیارهای ایجاد‌شده توسط این پیچ‌ها بر روی بدنه، ذوزنقه‌شکل و مربع هستند.

دلایل استفاده از پیچ به‌جای جوش

از آنجایی‌که نحوه اتصال پیچ‌ها بسیار راحت‌تر از جوش‌های صنعتی هستند، معمولا برای نصب و اجرای سازه‌های فلزی، کارایی بهتر و بیشتری دارنداز دیگر دلایل استفاده از پیچ‌ها به‌جای جوش می‌توان به‌موارد زیر اشاره کرد:

  • افزایش سرعت اجرای کار و کاهش هزینه‌های مربوطه

  • بدون نیاز به بازرسی 100% در موقع اجرا

  • بیشتر شدن ضریب اطمینان و مقاومت اسکلت فلزی

  • مقاوم‌سازی حداکثری سازه در برابر نیروهای لرزشی و افزایش مقاومت در مقابل نیروهای کششی مانند زلزله

  • بهبود کیفیت نصب و افزایش دقت عمل

  • قابلیت استفاده در سازه‌هایی با طراحی پیچیده و برج‌های بلند

  • قابلیت بازکردن مجدد پیچ‌ها و امکان اعمال تغییرات دوباره در سازه و یا سهولت در تخریب سازه درصورت لزوم

روش‌های ساخت پیچ به چه‌صورت است؟

عمومأ روش‌های متفاوتی برای ساخت پیچ به‌کار برده می‌شوند همچنین تجهیزات و ماشین‌آلات گوناگونی در تولید این‌قطعات، مورد استفاده واقع می‌شوندمثلا دستگاه‌هایی مانند تراش کپی، سری تراش، پیچ تراش، قابلیت تولید انواع مختلف پیچ در ابعاد متنوع را دارا می‌باشندمعمولا متداول‌ترین روش‌های تولید پیچ به‌ دو‌صورت می‌باشددر روش اول؛ هنگام چرخش قطعه استوانه‌ای‌شکل یا مخروطی‌شکل بدنه پیچ، با سرعتی مشخص، یک‌متحرک نیز که دارای سرعت ثابتی است، این‌میله را خراشیده و شیارهای سطح پیچ را به‌وجود می‌آوردروش دوم تولید پیچ، حدیده یا همان تراشیدن دنده یا رزوه‌های پیچ است.

متریال ساخت پیچ چیست؟

به‌طور‌کلی پیچ‌های فلزی، از فولاد با مقادیر کربن پایین، متوسط و بالا تهیه می‌شوند که متریال به‌کار رفته برای ساخت پیچ، تاثیر زیادی در کیفیت و قیمت نهایی آن داردفولاد مورد استفاده برای تولید پیچ، متفاوت از فولادهای معمولی و البته دارای قیمت بالاتری هم هستنددلیل آن‌هم، کاهش حباب‌های ریز هوا و ایجاد حالتی همگن و یکدست در پیچ است که از بروز ترک، در هنگام تولید جلوگیری می‌کندالبته بعد از فرایند تولید و جهت افزایش مقاومت، پیچ‌ها حرارت داده می‌شوند.

پیچ‌های فولادی با درجه کربن پایین، که به پیچ‌های آهنی شناخته می‌شوند، بیشتر در صنایعی کاربرد دارند که متحمل فشار زیاد وزنی، دمایی و کششی نباشندصنعت برق، مخابرات و صنایع پایین دستی از این‌دست محسوب می‌شوند.

پیچ‌های فولادی با درجه کربن متوسط و بالا نیز به‌دلیل دوام بالا و استحکام زیاد در صنایعی همچون پل‌سازی، سازه‌های صنعتی یا استراکچر، صنایع نفت و.. کاربرد دارند و تحت عنوان پیچ خشکه شناخته می‌شوند.

فرایند تولید پیچ چیست؟

عملیات ساخت پیچ شامل فرایند پرس و فرم‌دهی مفتول‌های فولادی است که بر اثر ضرباتی، شكل نهایی آن حاصل می‌شودپرسکاری در فرایند تولید پیچ، به دوصورت سرد و گرم قابل‌انجام است و از پرس سرد برای تولید پیچ‌هایی تا حداکثر قطر 24 میلیمتر استفاده می‌شود و پرس گرم نیز جهت تولید پیچ‌هایی با قطر بالاتر از 24 میلیمتر، کاربرد دارداما برای مرحله فرم‌دهی، از قالب‌های به‌خصوصی استفاده می‌شود که قسمت بدنه پیچ، به‌وسیله ماتریس که نوعی قالب ثابت است، فرم‌ داده‌می‌شود و قسمت مربوط‌به سر پیچ، به‌وسیله پانچ و سینه که از نوع قالب‌های متحرک هستند، شکل می‌گیرند.

ماشین‌آلات تولید پیچ چیست؟

دستگاه‌های مختلفی جهت ساخت پیچ استفاده می‌شود، که شامل موارد زیر می‌باشند:

  • تک‌قالب تک‌ضرب

این‌مدل، ساده‌‌ترین مدل ماشین‌های پیچ‌سازی استاین‌دستگاه، تک‌قالب بوده که متشکل از یک‌ پانچ یا قالب متحرک و یک ماتریس یا قالب ثابت استاز این‌نوع دستگاه می‌توان تنها جهت ساخت ساده‌ترین انواع پیچ‌ها، پرچ‌های سرگرد و میخ بهره برد.

  • دو قالب سه‌ضرب

نوع دیگری از ماشین‌آلات تولید پیچ، متشکل از دو قالب و سه پانچ یا ضرب است که توانایی تولید انواع پیچ مانند شش‌گوش، سرگرد، آلن و… را دارد که از نظر هزینه تولید نیز بسیار به‌صرفه خواهدبودعملکرد این ماشین اینگونه است‌که؛ روی قالب اول دو ضربه و روی قالب دوم هم یک‌ضربه، اعمال می‌شود.

  • سه‌قالب سه‌ضرب

دستگاه دیگر تولید پیچ، از نوع سه‌ قالب یا سه ماتریس و سه پانچ یا ضربه می‌باشد که به‌ازای هرقالب، یک‌ضربه وارد می‌شودمعمولا این‌نوع دستگاه برای تهیه پیچ‌هایی با قطر زیاد کارایی دارد و در مقایسه با مدل قبل، بسیار قوی‌تر است.

  • چهار قالب چهارضرب

مدل دیگر ماشین تولید پیچ که با عنوان دستگاه‌های چهارمرحله‌ای نیز شناخته می‌شوند، متشکل از چهار قالب ماتریس و چهار ضرب پانچ است که به‌این‌صورت، برخوردار از امکانات بالایی خواهدبوددرواقع این‌دستگاه توانایی ساخت هر توع پیچی را دارا بوده و بسته به تعداد قالب‌ها، هرنوع طراحی پیچ توسط آن، قابل انجام خواهدبود.

خرید پیچ و مهره و یا استعلام قیمت میتوانید با گروه صنعتی پیچ و مهره پرشین بولت (09121712851) تماس بگیرید.

 

 

 

برچسب: مهره و پیچ شش گوش، پیچ و مهره خروسکی ، مهره و پیچ الن ، اِستاد بولت ، انکر بولت ، رول بولت صنعتی ، نفت ، گازپتروشیمی ،کشاورزی ، خودرویی ، برج هاي انتقال نيرو،دكل هاي مخابراتي،سازه هاي ساختماني پیچ های آهنی ، اتاقی ، سوکی، خشکه ، آلن ، استیل ، خودکار ، pvc ، mdf ، شیروانی ، واشرتخت و فنری .

مدیریت : آقای نعمتی

دفتر فروش : 79 38 42 55 021

دفتر فروش : 275 411 55 021

شماره همراه : 51 28 171 0912

اینستاگرام : @persianbolt1

واتساپ : 51 28 171 0912

تلگرام : 51 28 171 0912

نشانی دفتر مرکزی : تهران:کارگر جنوبی-نرسیده به میدان قزوین جنب بانک مسکن پاساژ فارابی پلاک 5

Template Settings

Color

For each color, the params below will give default values
Blue Red Oranges Green Purple Pink

Body

Background Color
Text Color

Header

Background Color

Footer

Select menu
Google Font
Body Font-size
Body Font-family
Direction